vrijdag 22 april 2016

Wat houd mij zoal bezig

Goedemorgen lieve lezer,

Al een tijdje heb ik het idee om niet alleen creatieve knutsels te plaatsen
maar ook wat mij bezig houd.
Dan vraag ik mezelf weer af, zit de lezer daar dan op te wachten?
Dat weet ik dus niet, dan stel ik een voorgenomen bericht maar weer uit.
En zoals het gezegde voorspeld, van uitstel komt afstel.
Vandaag echter niet.


Nu kwam ik bericht tegen op facebook over aspartaam,
ik geloof niet alles wat geschreven word of wat gezegd word,
dat voorop gesteld.
Zo zijn er heel veel sites waarbij je vraagtekens kunt zetten bij hun berichten.

Aspartaam echter daar heb ik al meer over gelezen en alle berichtgevingen,
melden het zelfde.
Aspartaam word toch wel gezien als een stille moordenaar.
Ik weid verder niet uit over Aspartaam, wil je meer lezen
heb ik hier een link voor je. 

Dit brengt mij wel bij het onderwerp suiker, zo'n 2 jaar ongeveer
eten wij op een heel andere manier, en een jaar geleden
proberen wij zoveel mogelijk suiker te vermijden.
Wat ik zo jammer vind is dat ik de meiden niet 100% suikervrij kan laten zijn.
Dit zou betekenen dat ze op school nergens meer aan mee kunnen doen.
Geen traktaties, geen ontbijt, geen snoep etc.
Overal zit dom weg suiker in, echt overal, zelf in een plakje ham zit suiker.

Leef je 100% suikervrij en je eet dan toch een keer suiker, word je ziek.
Dit wil ik dan voorkomen voor de meiden.
Ik heb daar denk ik een goede middenweg in gevonden.
Thuis krijgen ze bijna geen onnodige suikers meer binnen.
Hoe doe ik dat?
We bakken zelf ons brood, en ik maak zelf de Jam,
Jam - mag geen jam heten als er niet een bepaald percentage aan suiker in zit.
Anders is het marmelade.

Alles zonder suiker, maar is het dan zoet genoeg?
ja echt wel, hoe minder suiker je eet, hoe meer je van het voedsel gaat proeven.
Fruit is van nature zoet genoeg.


Hieronder een recept

Ik snij het fruit in stukjes, 
doe het in een grote pan,
beetje water erbij
en chia zaad om het te binden.
Laat het 10 min zachtjes koken
Potje met een deksel goed schoonmaken
de jam erin, deksel erop, op de kop laten afkoelen
zo is de Jam weken houdbaar, na openen ook nog wel een week of 2.
beetje afhankelijk van het fruit dat je gebruikt.
100% gezonde Jam, die zoet is en vooral suikervrij.

Het is niet alleen de suiker maar vooral ook alle E's.
Overal zit de toegestane hoeveelheid in.
Leg alles eens bij elkaar waarvan je op een dag de toegestane hoeveelheid
binnen krijgt, dan gaan we toch echt over de genoemde hoeveelheid in.
Want het geld alleen voor dat product,
neem je boterham, boter en beleg, dat is dus als 3x de hoeveelheid.......

Voor vandaag heb ik een gehakt brood in de oven, en een stuk spek in de pan liggen
Als dit gaar is en afgekoeld, kan dit in stukjes gesneden worden voor op de
boterham, E en suikervrij, en vooral heel erg lekker.

Overigens krijgen de meiden nog steeds op zijn tijd koekjes of snoep.
Ligt er ijs in de vriezer (meestal ook zelf gemaakt)

post signature
Follow Me on Pinterest

2 opmerkingen:

Petra zei

Hoi Lydia,
Leuk dat je dit bericht plaatst. Je hebt helemaal gelijk het is verschrikkelijk met al die suiker. Je kan bijna geen product uit een schap pakken waar geen suiker inzit. Dat al die producenten zo machtig zijn al overal suiker in stoppen om de mens maar verslaafd te houden. De overheid doet er alles aan om mensen van het roken af te houden en doen niks met het Suikerverhaal. Dit omvat veel meer mensen en is misschien nog wel schadelijker dan roken.

Lieve groet,
Petra

Lydia Boode zei

Petra, ik denk ook inderdaad dat Suiker veel gevaarlijker is dan roken. De voedings industrie aanpakken, kunnen ze en druven ze niet. Wie weet waarom.
Aan de andere kant, als we allemaal in eens een stuk gezonder worden valt er heel veel in de medische industrie plat.

Lieve groetjes