woensdag 28 juli 2010

Hoe maak ik mijn digitale lay outs

Ik heb al vaker de vraag gekregen hoe ik mijn lay outs maak. Ik zal proberen een beknopte uitleg te maken.
Ik werk met Photoshop versie CS4, (maar ik denk dat het niet heel veel uit maak met welke versie of met welk programma je werkt.)
Als ik begin met een nieuw werkblad stel ik de waarde in op 30 x 60 cm en de resolutie op 300 pixels/ inch
Bijna alle afbeeldingen die worden aangeboden zijn in 300 pixels.
Waarom 60cm het album waar ik de layouts in wil afdrukken is 30x30 de eerste pagina's die ik gemaakt hebt was ik begonnen met een werkp]blad van 30x30 maar dan moet je steeds heen weer passen en meten om de afbeeldingen door te laten lopen op de zelfde hoogte. Vandaar 60cm, de afbeeldingen lopen nu door waneer alles klaar is knip ik de pagina door midden en sla ik beide op zo heb ik een linker en een rechter pagina, waarbij de afbeeldingen aansluiten en niet een cm of wat verspringen.
Als eerste zet ik mijn ondergrond papier op het werkblad. 2x 30x30 In de meeste gevallen spiegel ik een achtergrond vel. Vandaar uit begin ik met het opbouwen van de foto's, embellishmenst etc.
Wanneer ik vind dat het goed is maak ik de tekst erin. Sla alles op (doe dit ook tussentijds een keer)
en knip de pagina's doormidden zodat ik 2x 30x30 krijg.

Mijn digitale kits zijn voor een heel groot deel allemaal Freebies, van Inge heb ik ooit eens een hele lijst met links doorgemaild gekregen en ben aan het downloaden geslagen.
De kits die ik gekocht heb komen bij Shabby Pickle design vandaan, op de site vind je hele mooie voorbeelden. Bij de blogs van de designers vind je ook nog de nodige freebies.
Mochten er nog meer vragen zijn hoor ik het graag.
Liefs

1 opmerking:

Inge zei

goeie uitleg!
nou digi-dames...aan de slag! het is zooooooo leuk en ook weer erg verslavend. je hoeft maar weinig mee te nemen (alleen je laptop/computer) en het hoeft maar weinig te kosten omdat er veel freebies gratis (zoals lydia als vertelde) van het internet te halen zijn.
je hebt er dus wel een fotobewerkingsprogramma voor nodig. lydia werkt met psp 4 en ik werk (nog) met Digital image pro (DIP) en zo zullen er vast nog wel veel meer zijn? veel succes!!!
liefs inge